100 min 100 år
Edessäsi on multimediaprojekti 100 min 100 år, jonka me Arcadan Mediakulttuuriopiskelijat olemme tehneet. Projektimme on osa virallista Suomi 100 –ohjelmaa. Suomen itsenäisyyden juhlavuoden teemana on ”yhdessäolo”, ja yhdessä olemme luoneet jotain uutta ja esittelemme tässä ylpeänä teoksemme.
Projektin punainen lanka on satavuotias Suomi, mutta tarinat eivät visualisoi isänmaatamme historiallisesta perspektiivistä. Kokonaisuuttamme voi enemmänkin tarkastella kokoelmana tulkintoja nykyajasta. Käsittelemme päivänpolttavia teemoja eri tarinankerrontamuodoin ja teemoja jotka ovat elämää ja osa ympäröivää maailmaamme.
Olemme työstäneet projektia osana kurssiamme, jossa viiden erikoistumisten voimat on yhdistetty; valokuvaus ja leikkaaminen, äänityöskentely, käsikirjoittaminen ja ohjaus, verkkomedia sekä tuottajuus. Projekti on toteutettu yhteistyössä, apuna ohjaavat opettajat ja selkeät vastuualueet.
Projekti starttasi jo keväällä 2016 ja kesän aikana muutamat meistä työsti ideoita ja teki niihin liittyvää tutkimusta. Nämä ideat jatkojalostettiin syksyllä käsikirjoitusprosessin avulla. Vuodenvaihteessa 2017 alkoi suuritöinen visualisointi, tekstit muutettiin kuviksi, ääneksi ja todellisiksi hahmoiksi ja rooleiksi. Myös konseptin ja elokuvia ympäröivän materiaalin työstäminen alkoi vuoden alussa, jotta saavutettaisiin suurin mahdollinen näkyvyys.
Yhteensä 52 opiskelijaa osallistui projektiin, mikä on mahdollistanut monimuotoisen formaatin käytön – lyhytelokuvia, podcasteja ja vlogeja. Tämä tuo sisältöön vuorovaikutusta ja projekti saa näinollen lisäarvoa.
Toivomme sinun viihtyvän.
– On tavallista, että useat erikoistumiset tekevät yhteistyötä lyhytelokuvaprojekteissa, mutta erikoiseksi projektimme 100 min 100 år tekee se, että Verkkomedian opiskelijat ovat keskeisessä roolissa. He ovat brändin, SoMe markkinoinnin ja 100min100ar.fi -sivuston takana. Verkkomedian opiskelijat ovat myös tehneet podcasteja elokuvien teemoista sekä vlogeja raottamaan monipuolista työtä kulissien takana.
Jutta Törnqvist, Verkkomedian koulutusvastaava
– Tämä on ollut hauska, antoisa ja opettavainen projekti jossa me opiskelijat olemme saaneet ottaa osaa ja saaneet ymmärrystä elokuvanteon eri vaiheista; esituotanto, kuvaus ja jälkituotanto sekä jakelu ja markkinointi. Yhteistyö, kommunikaatio ja luovuus ovat avainsanoja vastaavissa projekteissa. Kokonaisuudessaan onnistunut projekti joka on antanut hyvää harjoitusta meille opiskelijoille tulevia ammattialan haasteita varten.
Hanna Lämsä, Tuottajaopiskelija
– Välillä on ollut vaikeuksia ylläpitää kommunikaatiota joko siksi, että unohdetaan kommunikoida tai on tapahtunut väärinkäsityksiä. Ottaen huomioon kuinka iso ryhmä projektissa on, on ymmärrettävää, että kaikki ei jatkuvasti suju täydellisesti.
Lene Falcken, Verkkomediaopiskelija
– Meillä oli tavoitteena, että projektista tulisi kulttuuria rikastuttava, taiteellinen ja pedagoginen. Suomenruotsalaisena multimediaprojektina 100min 100år on merkittävä. Opiskelijat ovat tuoneet suuren määrän luovaa iloa projektiin ja pedagogisesti nähtynä uskon, että me ohjaavat opettajat ja opiskelijat emme vielä ymmärrä kuinka paljon olemme oppineet tulevia projekteja ajatellen.
Robert Nordström, Mediakulttuurin lehtori ja projektin aloitteentekijä
Kaikkien elokuvien sisältö ei sovellu lapsille. (K-12)