100 min 100 år
Framför dig har du 100 min 100 år, ett multimedialt projekt skapat av oss Mediekulturstudenter på Yrkeshögskolan Arcada. Vårt projekt är en del av det officiella Suomi Finland 100-programmet. Temat för Finlands 100-årsjubileum är ’Tillsammans’, och tillsammans har vi skapat nytt och visar nu stolt upp våra verk!
Den röda tråden i projektet är ett hundraårigt Finland, men berättelserna visualiserar inte vårt fosterland ur ett historiskt perspektiv. Helheten kan snarare ses som en samling tolkningar av samtiden. Vi behandlar dagsaktuella teman genom olika berättarformer och teman som är livet och en del av världen vi lever i dag.
Vi har jobbat med projektet inom ramen för våra kurser, där vi studenter från de olika inriktningarna förts samman till ett gemensamt projekt. Projektet har genomförts som samskapande i grupper med egna ansvarsområden under handledning inom alla de olika inriktningarna; Foto & klipp, Ljudarbete, Manus & regi, Online media och Producentskap.
Projektet startade redan under våren 2016 och under sommaren arbetade en del av oss med research och idéer som sedan förädlades genom en manusprocess under hösten. Vid årsskiftet 2017 påbörjades det stora arbetet med visionerna, att förvandla text till bild och ljud och verkliga karaktärsroller. Även arbetet med konceptet och allt material kring filmerna påbörjades för att uppnå största möjliga synlighet.
Sammanlagt har 52 studenter deltagit i projektet, vilket har gjort att vi kunnat använda ett mångfald av format – filmer, poddar och vloggar. Då blir det en växelverkan mellan allt material och projektet får därför mervärde som helhet.
Vi hoppas du trivs.
– Att flera inriktningar jobbar tätt tillsammans är vardag i kortfilmsprojekt, men det som är speciellt med 100 min 100 år är att även Online Media är en central del av helheten. Det är Online Media studenterna som jobbat med brandet, marknadsföringen på sociala medier och själva plattformen 100min100ar.fi. De har dessutom producerat podcasts runt teman som plockats ur filmerna samt vloggar som ger en inblick i det mångsidiga arbetet bakom kulisserna.
Jutta Törnqvist, inriktningsansvarig för Online Media
– Det här har varit ett roligt, givande och lärorikt projekt där vi studeranden fått ta del av och fått förståelse för filmskapandets olika faser; förproduktion, inspelning, postproduktion samt distribution och marknadsföring. Samarbete, kommunikation och kreativitet är nyckelord i dylika projekt. I helhet ett lyckat projekt som ger god övning för oss studeranden att klara yrkesfältets kommande utmaningar.
Hanna Lämsä, studerande i producentskap
– Emellanåt har det varit svårt att upprätthålla kommunikationen, antingen för att folk bara har glömt att kommunicera, eller så har det skett missförstånd. Men i och med att det är så många involverade i projektet så är det förståeligt att allting inte hela tiden kan gå perfekt.
Lene Falcken, studerande på Online Media
– Vi hade som målsättning att projektet skulle vara kulturberikande, konstnärligt och pedagogiskt. Som ett finlandssvenskt multimedialt projekt så är det betydande, studenterna har lagt ner massvis med skaparglädje i projektet och helt pedagogiskt så tror jag att varken vi handledare eller studenterna riktigt ännu har förstått hur mycket vi lärt oss inför kommande projekt.
Robert Nordström, lektor i mediekultur och initiativtagare till projektet
Alla filmers innehåll lämpar sig inte för barn. (K-12)